Intervju med tidligere elev Falk Daniel Øveraas

Falk Daniel Øveraas er 27 år og kommer fra Vestnes. Etter 2 år på medie- og kommunikasjon i Molde valgte han å ta Vg3 Påbygging  til generell studiekompetanse på Gjermundnes vgs. Falk jobber i dag som samfunns- og myndighetskontakt for Gadus Group AS.

Hvorfor valgte du å søke deg til Gjermundnes vgs?

Jeg valgte Gjermundnes på 3. året fordi vi var en god gjeng som var ganske lei av å gå på skole på Molde. Så da tenkte vi at et år med kort kjøreavstand i litt mer landlige omgivelser ville være kjekt.

Hva var fint med å være elev ved Gjermundnes vgs?

Jeg opplevde at lærerne i stor grad så hver enkelt elev som et individ og tilrettela for undervisning som passet den enkelte. Dette gjorde for min del at jeg fikk utfoldet min interesse for historie i større grad enn jeg hadde fått tidligere, som følge av mer fleksibilitet fra lærerens side.

Hva er det viktigste av kunnskap/ferdigheter du har tatt med deg fra din utdanning fra videregående inn i utdanning/arbeid/fritid?

At veien blir til mens man går. Jeg begynte først på media- og kommunikasjon før jeg gikk over til studiespesialiserende – dette var en fin måte til å åpne opp en rekke retninger for videre utdanning. Til de som skal velge videregående nå er det bare å slappe av, velger du feil er studiespesialiserende en super redning.

Hvor fikk du vite om Gjermundnes vgs sine studietilbud?

Om jeg ikke husker helt feil så var vi på besøk på Gjermundnes i 10. klasse, ellers vet jo alle på Vestnes at vi har en flott videregående skole i kommunen.

Hva slags utdanning har du valgt etter du var elev på Gjermundnes vgs.?

I etterkant av studiespesialiserende tok jeg en bachelor i Shipping management ved NTNU i Ålesund, etterfulgt av et år med sammenlignende politikk i Bergen, før jeg i vår fullførte en master i Operativ maritim ledelse også ved NTNU.

Hva slags yrke har du nå?

Nå jobber jeg som samfunn- og myndighetskontakt for Gadus Group som driver med torskeoppdrett. Her på hovedkontoret i Ålesund jobber jeg mye kommunikasjon, omdømmebygging og søknader på nye lokaliteter.

Hva er ditt beste minne fra tiden som elev ved Gjermundnes vgs?

Turene i de flotte omliggende omgivelsene må trekkes frem som gode minner – ellers var det et kjekt år sammen med gode venner på en skole med litt mindre mas. Gjermundnes bar også preg å ha elever som var mindre opptatte av hvilke merke man hadde på dunjakka eller hvor mange likes man hadde på Instagram, og da heller et større fokus på om man faktisk var en hyggelig person. Dette kan flere skoler lære av.