Intervju med tidligere elev Simen Myrseth

Simen Myrseth er 28 år og kommer fra Kortgarden utenfor Molde. Etter 3 år ved Gjermundnes vgs. oppnådde han yrkestittelen agronom. I dag jobber han som mekaniker for Felleskjøpet i Molde. I tillegg driver han et lite småbruk med sau- og storfe.

Hvorfor valgte du å søke deg til Gjermundnes vgs?

Jeg valgte å søke meg til skolen på grunn av interessen jeg hadde for landbruk. Det fikk jeg i tidlig alder, på tross av at jeg ikke kommer fra et aktivt gardsbruk.

Jeg fikk også “jobb” hos noen lokale gardbrukere, der jeg fikk hjelpe til med fjøsstell og diverse annet, som også bidro til at jeg var helt sikker på valget av skole.

Hva var fint med å være elev ved Gjermundnes vgs?

Mye var fint med å være elev på Gjermundnes. Jeg husker at jeg følte meg nesten som hjemme der borte. Jeg ble kjent med veldig mange forskjellige mennesker, og flere av dem har jeg daglig kontakt med fremdeles.

Hva er det viktigste av kunnskap og ferdigheter du har tatt med deg fra din agronomutdanning inn i arbeidet du har i dag?

Det er mange kunnskaper og ferdigheter jeg har tatt med meg videre.

Jeg bruker mye kunnskap jeg lærte der borte på garden hjemme for eksempel. Jeg driver et lite sau- og storfebruk. Der har jeg bruk for mye av fagene jeg hadde. Både i skog og landbruk. Mye av det jeg lærte på Gjermundnes blir brukt både bevisst og ubevisst, hver dag.

Jeg har også tatt med meg mye av det jeg lærte i arbeidet jeg har i Felleskjøpet.

Hvor fikk du vite om Gjermundnes vgs sine studietilbud?

Det fikk jeg vite gjennom ungdomsskolen, og fra min mor som gikk der i sin tid.

Hva slags utdanning har du valgt etter at du var elev på Gjermundnes vgs.?

Etter jeg gikk på Gjermundnes har jeg gått et deltidsstudie på Chr. Thams Fagskole.  Der gikk jeg en linje som heter Driftsledelse og Melkeproduksjon. En spesialisering innen dette.

Jeg var også så heldig at fikk meg jobb like etter jeg var ferdig på skolen, nede på gardsbruket til skolen. Fra tiden i arbeid der har jeg også med meg veldig mye erfaring videre i livet.

Jeg har også snart fullført et fagbrev som Landbruksmaskinmekaniker.

Hva slags yrke har du nå?

I dag jobber jeg som mekaniker for Felleskjøpet i Molde.

Hva er ditt beste minne fra tiden som elev ved Gjermundnes vgs?

Det er vanskelig å velge ett minne som det beste, da det er så mange. Men jeg kan si at hele opplevelsen Gjermundnes er et helt stort og godt minne i seg selv som jeg alltid vil ha med meg videre gjennom livet.

Skal jeg nevne noe konkret må det være at jeg husker veldig godt klasseturene vi var på, kanskje spesielt turen til Dovrefjell, og turen til Reindalsseter.  Har mange artige og gode minner fra det.

Jeg har også veldig mange gode minner fra tiden på internatet.