Vg3 Naturbruk (studieførebuande)

Studiekompetanse

Denne studieretningen gir deg mulighet til å få studiekompetanse. Studiekompetansen fungerer som «inngangsbillett» hvis du tenker å studere videre på høgskoler og universitet. Naturbruk gir en «grønn» forståelse og erfaring som vil være etterspurt på arbeidsmarkedet i tiden framover.

Det er mange som foretrekker å kombinere en praktisk rettet utdanning på VG1 og VG2 med et kurs som gir studiekompetanse. I tillegg til fellesfag med norsk, historie og kroppsøving kan du gjennom VG3 fordype deg ytterligere i utvalgte programfag.

Naturforvaltning

Naturforvaltningsfaget skal fremme kompetanse i forvaltning av natur og ressursar med tanke på at naturen har egenverdi og skal gi eit godt livsgrunnlag for menneska nå og i framtida. Naturforvaltning har rotfeste i tradisjonelle, naturbaserte næringer samtidig som det gir grunnlag for bærekraftig nærings- og samfunnsutvikling.

Naturforvaltning skal gi elevene kunnskap om forvaltning av naturressurser på land og i havet. I dette inngår også naturforvaltning knyttet til samiske område. Programfaget skal gi elevene innsikt i naturbasert næringsutvikling og yrkesutøving der bærekraftig forvaltning av naturressursar inngår.

faget består av flere valgfrie programfag som kan være ulikt avhengig av skole. Flere av skolene tilbyr disse fagene:

• Feltarbeid i naturbruk
  • Biologi 2
  • Matematikk – R1 og 2P
  • Naturfag
  • Geofag

Naturforvalningsstudiet vil gi deg økt forståelse for både vern og bruk av norsk natur. For å oppnå dette er vi mye ute for å oppleve og lære. Eksempler:

• Prøvefiske i ferskvann
  • Kanoturer i elver og fjorder
  • Sporregistrering av store rovdyr
  • Helse og sikkerhet i vinterfjellet
  • Kulturopplevelser på fjellgård i sameland
  • Besøke naturvernområder og krigsminner
  • Fjelltur på høsten
  • Havtur på våren

De fleste skolene driver tverrfaglig samarbeid mellom alle fag og på turer, øker ditt faglige utbytte og gjør deg bedre i stand til å forstå og påvirke verden vi lever i.